6 روش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

1. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی روزانه

خواب بهترین خط دفاعی برای مبارزه با عفونت های ویروسی است. بدن شما هر شب حداقل به هفت تا هشت ساعت خواب با کیفیت نیاز دارد تا سلول های شما استراحت، بازسازی و ترمیم شوند. کم خوابی دفاع طبیعی بدن را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، که باعث می شود در مواجهه با میکروب ها بیشتر بیمار شوید.

2. غذاهای سالم بخورید 

غذاهای سالم و ارگانیک

مصرف مواد مغذی می تواند به پیشگیری یا کاهش مدت سرماخوردگی و سایر بیماری های فصلی کمک کند. چربی‌های سالم مانند ماهی سالمون، آووکادو و دانه‌هایی مثل سویا و لوبیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با التهاب در بدن مبارزه می‌کنند. به طور کلی غذاهای درست شده از مواد کشت‌شده در زمین(مثلا سیب زمینی) حاوی میکروارگانیسم‌های فعال زنده هستند که تعادل سالم باکتری‌های روده را افزایش می‌دهند. غذاها و نوشیدنی های طبیعی تقویت شده پروبیوتیک مانند ابغوره، رب انار، کشک و دوغ می توانند با تولید آنتی بادی هایی که به مبارزه با عفونت ها کمک می کنند، ایمنی شما را افزایش دهند.

3. دوش آب سرد بگیرید.

دوش آب سرد

وارد کردن دوش آب سرد  به برنامه صبحگاهی ، پاسخ های ایمنی طبیعی بدن شما را تحریک می کند. در حالی که یک دوش آب گرم خوب ممکن است جذاب تر باشد،ولی سعی کنید هر 30 تا 90 ثانیه یکبار بین آب گرم و آب سرد جایگزین کنید. تغییر چشمگیر دما به بدن شما شوک وارد می کند و رگ های خونی شما را تحریک می کند تا منقبض و گشاد شوند و به حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک کنند. یک مطالعه در سال 2016 حتی نشان داد افرادی که دوش آب سرد می گیرند ، 29 درصد کمتر احتمال دارد که بیمار به محل کار بروند.

4. مایعات زیاد بنوشید

نوشیدن زیاد آب در طول روز

کم آبی بدن می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت های موجود در هوا کند، بنابراین مهم است که حداقل شش تا هشت لیوان آب در طول روز بنوشید تا بدنتان قوی و سالم بماند. نوشیدن آب زیاد به سم زدایی بدن و پاکسازی میکروب ها کمک می کند و اجازه می دهد مواد مغذی مبارزه کننده با بیماری به راحتی در جریان خون شما جریان پیدا کنند. اگر دوست ندارید در فصل زمستان آب سرد بنوشید، چای گیاهی یا یک فنجان آب لیمو گرم را امتحان کنید.

5. استرس خود را کاهش دهید

کاهش استرس

فشار روانی می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد. استرس مزمن سطح انرژی شما را تخلیه می‌کند، تولید کورتیزول را افزایش می‌دهد و بدن شما را از تنظیم مناسب پاسخ‌های التهابی خود باز می‌دارد، که باعث می‌شود هنگام قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها بیمار شوید. هر روز 10 دقیقه تمرینات تنفس عمیق یوگا را امتحان کنید تا سیستم ایمنی سالمی داشته باشید. تمرینات تنفسی آهسته و کنترل شده سیگنال هایی را به سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن ارسال می کند تا ضربان قلب را کاهش دهد و ذهن را آرام کند و به کاهش استرس و التهاب در بدن کمک کند.

6. به طور منظم ورزش

ورزش منظم

 فعالیت بدنی متوسط ​​روزانه طیف وسیعی از مزایای سلامتی را فراهم می کند و دفاع طبیعی بدن شما را تقویت می کند. 30 تا 45 دقیقه در روز حرکت کنید تا گردش خون و تولید گلبول‌های سفید را تحریک کنید – این آنتی‌بادی‌های قدرتمند سلاح‌های مهمی برای مبارزه با عفونت‌ها هستند. فقط مراقب باشید که زیاده روی نکنید یا به خودتان فشار نیاورید. ورزش شدید زمانی که در حال حاضر بیمار هستید می تواند روند بهبودی شما را کند کند.

مطالب مشابهه

تعطیلات |5 فایده سفر برای سلامتی بدن و ذهن شما

ماست| چرا باید هنگام خوردن غذا، حتما از ماست هم استفاده بکنیم؟

حفظ ایمنی مواد غذایی در هنگام قطع برق

در زمان مناسب آب بنوشید تا سالم بمانید

مدیتیشن| تاثیر مدیتیشن بر روی پوست صورت

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.