چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم

چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم

فرسودگی شغلی تقریباً بر همه چیز در زندگی شما تأثیر منفی دارد – از جمله عملکرد، نگرش و انگیزه شما. اگر علت فرسودگی شغلی خود را درک نکنید و تغییری ایجاد نکنید، فرسودگی شغلی می تواند خطرات زیادی داشته باشد.

فرسودگی شغلی یک مشکل واقعی است. در طول قرنطینه، همه ما بیشتر در معرض خطر سوختگی هستیم. برای آگاهی از اینکه چه چیزی باعث فرسودگی شغلی می شود و چگونه می توانید فرسودگی شغلی خود را معکوس کنید، اقدام کنید.

چرا فرسودگی شغلی اتفاق می افتد؟

Burnout
فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. وقتی بفهمید که چرا احساس خستگی می کنید، راحت تر می توانید اثر انرا معکوس کنید و به بهترین عملکرد خود برگردید.

علل فرسودگی شغلی

اگر محل کارتان آشفته یا ناکارآمد باشد، ممکن است دچار فرسودگی شوید. کار کردن در یک محیط  پرتنش  می تواند خسته کننده باشد، به خصوص اگر قادر به کنترل برنامه یا سایر جنبه های کار خود نباشید. و اگر برای برقراری ارتباط خوب با همکاران یا رئیس خود تلاش کنید، اوضاع می تواند بدتر شود.

عدم تعادل بین کار و زندگی یکی دیگر از دلایل بالقوه فرسودگی شغلی است. کار زیاد و تفریح کم اغلب می تواند منجر به فرسودگی شود.  داشتن شغل دوم  یا داشتن مشکل یا محدودیت‌، همگی می‌توانند به فرسودگی شغلی دامن بزنند.


تاثیر کوتاه مدت 

اگر فرسودگی شغلی را تجربه می کنید، ممکن است به کار یا فعالیت های مرتبط با کار خود، علاقه نداشته باشید. شما دیگر برای پروژه هایی که زمانی شما را هیجان زده میکردند، اشتیاق نشان نمی دهید. همچنین تمرکزتان در محل کار کم و کمتر میشود. در نتیجه عملکردتان هم ضعیف میشود.

فرسودگی شغلی باعث احساس خستگی و کمبود انرژی میشود. حتی ممکن است دچار معده درد یا سردرد هم بشوید. اینها همه نشانه هایی است که نشان می دهد شما در حال سوختن هستید!

تاثیر بلندمدت 

هر چه مدت طولانی‌تری فرسودگی شغلی را تجربه کنید، اوضاع بدتر می‌شود. یک نظرسنجی نشان داده که 76 درصد از کارمندان نوعی فرسودگی را تجربه کرده اند. این کارمندان 63 درصد بیشتر احتمال دارد که روزی بیمار شوند، 23 درصد به اورژانس مراجعه کنند و 2.6 درصد به دنبال شغل جدید بگردند.

اگر احساس فرسودگی می کنید، بدانید با یکجا نشستن اوضاع بهتر نمیشود.برای رفع فرسودگی شغلی خود اقدام کنید. اگر این کار را نکنید، این مشکل به طور بالقوه می تواند کل حرفه شما را از مسیر خارج کند.

چگونه جلوگیری کنیم؟

با دنبال کردن این مراحل ساده می توانید ازاین مشکل جلوگیری کنید.

پیشنهاد برای مطالعه:   چرا مدیریت زمان شکست میخورد؟

علت(های) ریشه ای

اگر می خواهید یک بار برای همیشه فرسودگی شغلی خود را برطرف کنید، باید علت اصلی آن را کشف کنید. آیا فرسودگی شما ناشی از یک محل کار آشفته است؟ عدم تعادل کار و زندگی؟ هر دو؟  نه؟ غیرممکن استبتوانید این مشکل را حل کنید، مگر اینکه علت اصلی را پیدا کنید و به آن رسیدگی کنید . بنابراین یافتن علت، اولین قدم است.

کمک خواستن

فرسودگی می تواند ناشی از کار بیش از حد باشد. با تفویض اختیار،دیگر فشار زیادی برای انجام همه کارها احساس نمی کنید. اگر در درخواست کمک مشکل دارید، از کارهای کوچک شروع کنید.  یک همکار یا دوست مورد اعتماد پیدا کنید تا کمی فشار کاری شما را کم کند. این روش هوشمندانه، فهرست کارهایتان را قابل کنترل تر می کند تا خسته نشوید.

 انتظارات واقع بینانه 

تعیین انتظارات واقع بینانه برای حجم کاری خود یکی از بهترین راه ها برای کاهش یا جلوگیری از فرسودگی است. با یادگیری مهارت های مدیریت زمان شروع کنید. گزارشی از نحوه گذراندن وقت خود در محل کار تهیه کنید تا بفهمید که ساعات کاری شما چطور میگذرد. این به شما کمک می کند تا بفهمید هر روز چقدر می توانید کار انجام بدهید .

همچنین برای هر پروژه دیگری که به طور همزمان روی آن کار می کنید، زمان در نظر بگیرید. با تعیین ضرب الاجل های واقع بینانه، مجبور نمیشوید برای به پایان رساندن کار ،به خودتان فشار بیاورید.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر:   چرا خودکنترلی(رفاه) برای رفاه و آسایش مهم است؟

یاد بگیرید که چگونه با رئیس خود در زمانی که انتظارات و / یا حجم کاری شما غیر واقعی است، ارتباط برقرار کنید. در اسرع وقت به رئیس خود نزدیک شوید و نگرانی های خود را با احترام بیان کنید. یک گزینه جایگزین پیشنهاد کنید: «مطمئن نیستم که بتوانم به این پروژه زمانی را که شایسته آن است بدهم. اگر تا جمعه به آن نیاز دارید، شاید همکارم بتواند به من کمک کند . به احتمال زیاد، رئیس شما از صداقت و تعهد شما برای انجام خوب کار قدردانی خواهد کرد.

یادگیری  تعیین انتظارات و ضرب الاجل های واقع بینانه به شما کمک می کند کمتر استرس داشته باشید و به طور کلی از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید.

فعالیت و تغییر 

شما نمی توانید از فرسودگی  پیشی بگیرید. بنابراین تا زمانی که تغییری ایجاد نکنید، اوضاع بهتر نمی شود. فعال باشید و تغییرات مستمر در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. با اینکار از سلامت جسمی و روانی خود حمایت میکنید . تغییر ممکن است شامل: ورزش کردن، تمرینات تمرکز حواس یا هر چیز دیگری باشد که برای شما مهم است.

سرمایه گذاری روی خودتان هم می تواند به جلوگیری از فرسودگی شغلی کمک کند. چون با یادگیری، اعتماد به نفس شما هم بالاتر میرود.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.