راه حل برای کار نکردن به دلیل کمبود انگیزه

مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و انگیزه خود را بازیابید.

همه افراد گاهی با کمبود انگیزه روبرو می شوند. در چنین روزهایی ، ممکن است احساس خستگی و تحریک پذیری کنید. شاید نتوانید علاقه معمول خود را به چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می برید، برانگیزید.

 داشتن احساسی به این شکل و بصورت دوره ای، کاملاً طبیعی است. ممکن است به این دلیل باشد که شما تحت استرس بیشتری هستید. شاید سعی می کنید با چیزی غیر عادی در زندگی خود، کنار بیایید. این احساسات موقتی هستند و معمولاً نگران کننده نیستند. کمبود انگیزه گاهی اوقات می تواند نشانه ای باشد که شما باید بایستید ، و به ذهن و بدن خود استراحت دهید.

در مواقع دیگر ، این احساسات، ماندگار هستند . در اینصورت، تمایلی به انجام کاری ندارید. این می تواند نشانه مشکلات جدی تری مانند: افسردگی یا برخی دیگر از اختلالات خلقی باشد. اگر در حال از دست دادن علاقه خود به مواردی هستید که معمولاً برای شما لذت بخش هستند و یا احساس بی تفاوتی نسبت به زندگی در شما بیش از دو هفته ادامه پیدا کرده است ، با پزشک خود مشورت کنید.

اما اگر این احساسات در شما موقتی هستند ، نکاتی هست که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و انگیزه خود را بازیابید.

رابطه استراحت و کمبود انگیزه

این احساس که نمی خواهید کاری انجام دهید، می تواند ناشی از استرس یا خستگی شما باشد. گاهی اوقات استراحت و صرف مدتی برای مراقبت از خود، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

هر هفته یک روز را به عنوان روز سلامت برای خودتان در نظر بگیرید. در این روز تمام انتظارات خود را از آنچه فکر می کنید باید انجام دهید ، کنار بگذارید. در عوض ، بر انجام کارهایی تمرکز کنید که به شما کمک می کند احساس آرامش و راحتی پیدا کنید.

با یک پتوی دنج و کتاب مورد علاقه خود از چرت زدن یا استراحت لذت ببرید. نکته اصلی این است که این زمان را صرف استراحت کنید و به ذهن و بدن خود استراحت دهید.

گاهی اوقات مراقبتی نسبتاً ساده، می تواند به شما کمک کند تا ذهنیت بهتری از خود داشته باشید. سعی کنید دوش بگیرید ، حرکات کششی انجام دهید و یک لیوان آب بنوشید.

 

مهربان با خود

شفقت به خود نه تنها شامل مهربان بودن با خود، بلکه درک این نکته است که تجربیات خوب و بد شما بخشی از انسان بودن شما هستند.

نشان دادن دلسوزی و توجه به خود می تواند فواید مهمی برای سلامت روان داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که وقتی مردم نسبت به خود شفقت نشان می دهند ، می تواند به کاهش آثار منفی استرس ، کاهش احساس افسردگی و اضطراب و کاهش پریشانی کلی روانی کمک کند.

بنابراین اگر یکی از آن روزهایی است که واقعاً حوصله انجام هیچ کاری را ندارید ، با مهربانی با خود رفتار کنید. خود را بپذیرید و به خود فضا ، زمان و چیزهایی را که نیاز دارید اختصاص دهید.

 

قدم زدن

پیاده روی ترکیبی از مزایای ورزش و گذراندن وقت در خارج از منزل است. ثابت شده است که ورزش، در درمان و پیشگیری از علائم افسردگی موثر است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که گذراندن وقت در خارج از منزل، دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامت روان است. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که تماس با طبیعت با زندگی بهتر ، خلق و خوی بهتر ، تعاملات اجتماعی مثبت تر و افزایش شادی ارتباط دارد .

بنابراین اگر با خلق و خوی ضعیف و کمبود انگیزه دست و پنجه نرم می کنید ، پیاده روی در فضای باز می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید ، حتی اگر این یک پیاده روی معمولی در اطراف بلوک اپارتمان  شما باشد.

با کسی صحبت کنید

ارتباط با شخص دیگری می تواند راهی عالی برای خروج از یک ذهنیت غیر الهام بخش باشد. به این فکر کنید که چه کسانی می توانند منبع خوبی برای حمایت در چنین لحظاتی باشند.

با چه کسی می توانید صحبت کنید که ممکن است احساس شما را درک کند؟ آیا به دنبال کسی هستید که بتواند به حرف های شما گوش دهد یا می خواهید کسی باشد که بتواند به شما انگیزه دهد تا حرکت کنید؟

اگر حوصله ملاقات با یک دوست را ندارید یا دوست شما در دسترس نیست ، گاهی اوقات فقط بیرون رفتن و حضور در اجتماع ،می تواند مفید باشد.

لذت بردن از یک فنجان قهوه در کافی شاپ شلوغ ، لبخند زدن به مردم در خواربارفروشی یا سلام کردن به همسایه، همه تجربیات ساده اجتماعی هستند که می توانند به تغییر روحیه شما کمک کنند.

 در مورد چیزی برنامه ریزی کنید

حتی اگر حالا انگیزه کار روی چیزی را ندارید ، به این معنا نیست که نمی توانید برنامه ریزی را برای کارهای مورد علاقه خود در آینده، شروع کنید. تحقیقات نشان می دهد که تصویرسازی ذهنی یا تجسم کارهایی که می خواهید انجام دهید ، به افزایش انگیزه ، لذت مورد انتظار و پاداش پیش بینی شده از فعالیت های برنامه ریزی شده کمک می کند.

 برنامه ریزی برای سفر یا برخی فعالیت های دیگر می تواند چیزی را برای شما ایجاد کند که باید منتظر آن باشید و از آن هیجان زده شوید.

با چیز های کوچک شروع کنید

وقتی نوبت به یافتن انرژی برای انجام کاری می رسد ، شروع کار اغلب سخت ترین قسمت است. بنابراین اگر با مشکل رکود و سستی دست و پنجه نرم می کنید ، شروع با چیزهای کوچک می تواند به شما کمک کند.

به جای غرق شدن در کارهایی که انرژی روحی و جسمی کافی برای انجام آنها را ندارید ، یک کار کوچک را که می توانید انجام دهید انتخاب کنید – سپس آن را انجام دهید.

کارهای ساده ای که ممکن است سعی کنید با آنها شروع کنید عبارتند از:

  •  شستن ظروف
  • مرتب کردن تخت
  • تا کردن لباس های شسته شده
  • پاسخ به یک ایمیل
  • تعیین یک نوبت
  • پرداخت قبض

با انباشته کردن کارها،احساس خستگی خواهید کرد. شروع به انجام کاری کوچک بکنید. وقتی این کار ساده را تمام کردید ،میبینید که رویارویی با یک کار دیگر چندان هم بد نیست.

 

در خاطرات خود بنویسید

وقتی با احساسات دشواری دست و پنجه نرم می کنید ، گاهی نوشتن درباره آنها می تواند مفید باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که خاطره نویسی می تواند یک ابزار مفید برای سلامت روان باشد.

نوشتن خاطرات به کاهش فشار خون ، تسکین علائم اضطراب و کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

گذراندن مدتی زمان برای نوشتن،  می تواند فرصتی عالی برای تأمل در مورد احساس شما و کشف برخی از دلایلی باشد که ممکن است چنین احساسی داشته باشید.

 

پیدا کردن آنچه برای شما کار می کند

اگر این ایده ها برای شما کارساز نیست ، به دنبال چیزی باشید که مناسب موقعیت شما و احساسی است که دارید. برخی از استراتژی هایی که ممکن است در روزهایی که تمایلی به انجام کاری ندارید به شما انگیزه دهند ، عبارتند از:

  • لیست مراحل مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف
  • گوش دادن به موسیقی که به شما انگیزه می دهد
  • تمرکز بر افکار مثبت
  • خواندن کتاب یا گوش دادن به کتاب صوتی
  • پخت یا سفارش غذای مورد علاقه خود
  • تمرین تنفس عمیق
  • مدیتیشن

اگر این موارد و موارد دیگر را امتحان کرده اید و هنوز احساس کمبود انگیزه دارید ، ممکن است وقت آن باشد که علائم خود را بررسی کرده و تصمیم بگیرید که آیا مشکل جدی تر است یا خیر.

بررسی علائم 

اگر این خلق و خوی در شما همچنان ادامه دارد و با علائم دیگری همراه است ، ممکن است نشانه ای از افسردگی باشد. برخی علائم دیگر که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • تغییر در الگوی خواب
  • تغییر در اشتها
  • احساس ناامیدی
  • احساس بی ارزشی
  • خلق و خوی مداوم

به پزشک مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید. نتیجه ممکن است شامل درمان ، دارو ، تغییر شیوه زندگی یا ترکیبی از این روش ها باشد.

سخن پایانی

در روزهایی که تمایلی به انجام هیچ کاری ندارید ، با خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که چیزهایی را که برای احساس خوب نیاز دارید، در اختیار دارید. گاهی اوقات این حالت می تواند در نتیجه گرسنگی ، خستگی ، تشنگی یا حتی شلوغی داخل خانه ظاهر شود.

وضعیت فعلی خود را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که هرگونه نیاز فوری جسمی یا روحی را برطرف می کنید. با برداشتن گام هایی برای تغییر روحیه و مراقبت از خود ، ممکن است احساس کنید که از آنها نتیجه گرفته و مشکل کمبود انگیزه شما حل شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.