ترفندهای بسیار موثر برای ایجاد و افزایش و حفظ انگیزه

انگیزه تقریباً در هر کاری که انجام می دهیم نقش دارد. از بیدار شدن از رختخواب در صبح تا مقابله با یک کار سنگین تا پس از انجام وظیفه جدید در محل کار ، در نهایت این انگیزه اساسی است که ما را از آغاز تا پایان هر وظیفه ای که زندگی مان را به چالش می کشاند هدایت می کند.

صنام حافظ ،  عصب شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه کلمبیا خاطرنشان می کند: “انگیزه یک فعالیت کلیدی برای داشتن یک زندگی مولد است. بدون انگیزه ، انجام وظایف مهم ، یافتن زندگی کاری و خانه برای افراد دشوار است.  “

این مقاله برخی از موانع رایج را که ممکن است مانع انگیزه ما شوند ، مورد بحث قرار می دهد. همچنین راه های عملی را که می توانید بیابید و از انگیزه استفاده کنید ، حتی در زمانی که واقعا برای این کار تلاش می کنید ، ترسیم می کند.

ترفندهای بسیار موثر برای ایجاد و افزایش و حفظ انگیزه

چرا پیدا کردن انگیزه گاهی سخت است؟

برخی از افراد به راحتی می توانند انگیزه را در خود ایجادا کنند. آنها می توانند کارهای روزمره را بدون یک فکر دوم انجام دهند و از صبح تا عصر بسیار کارآمد باقی می مانند.

با این حال ، دیگران ممکن است برای یافتن احساس انگیزه حتی در ساده ترین کارها تلاش کنند. البته ، حتی کسانی که در غیر این صورت سریع در یافتن انگیزه دست به گریبان هستند ممکن است هر از گاهی برای به دست آوردن این انرژی تلاش کنند.

برخی از موانع متداول ایجاد انگیزه در زیر شرح داده شده است.

کمی یا بدون جهت

برخی افراد ممکن است خود را در طول روز ، هفته یا ماهها بدون جهت “معلق و بی هدف” ببینند.

صنم حافظ 

بدون اهداف مشخص ، دشوار است بدانید که در وهله اول باید برای انجام چه کارهایی انگیزه داشته باشید.

 صنم حافظ 

یک لیست ساده روزانه برای انجام وظایف ، لیست اهداف ماهانه یا برنامه پنج ساله می تواند مسیر مثبت را الهام بخشد.

عدم انضباط شخصی و انگیزه

داشتن یک هدف یا مأموریت گام اول است ، اما داشتن نظم و انضباط شخصی برای غلبه بر وظیفه ای که انجام می دهید به همان اندازه مهم است. راشل ایوا دیو ، دکتر دارای تخصص دوگانه طب طبیعی و تلفیقی و بنیانگذار Modi Health می گوید: “انگیزه یک رفتار قابل اموختن است.”

او می‌گوید: “بسیاری از مردم استراتژی های خود انضباطی را از طریق ارزشها و درسهای آموخته شده از خانواده ، شرکت در ورزشهای گروهی و تجربیات مدرسه یاد می گیرند. با این حال ، همه افراد استراتژی ها یا عادات خوبی که از انگیزه مطلوب پشتیبانی می کند ، آموزش نمی بینند. “

 هیچوقت برای تقویت نظم و انضباط شخصی دیر نیست ، اما این کار نیاز به تمرکز و توجه دارد.

شک به خود و ترس از شکست

شکست می تواند احساسات زیادی را به همراه داشته باشد-خجالت ، نفرت از خود ، غم ، نگرانی و استرس. اولین قدم برای دستیابی به موفقیت تقریباً همیشه یک مرحله گل آلود است ، اما با این وجود ، این احساسات ناخوشایند هستند و پردازش سالم آنها دشوار است.

 این امکان وجود دارد که افرادی که از شکست می ترسند ترجیح دهند هیچ کاری انجام ندهند تا در کاری شکست بخورند. 

صحبت با یک درمانگر در مورد احساس شک و تردید در خود و فلج ترس از شکست می تواند به شما در غلبه بر این مسائل به شیوه سالم و موثر کمک کند. راشل گلدمن ، دکترای تخصصی و روانشناس دارای تخصص در زمینه سلامت و سلامتی می گوید: “بسیاری از افراد ترس یا احساس یا افکار مربوط به شکست را تجربه می کنند ، اما  تا زمانی که شما سعی نکنید ، هرگز متوجه موفقیت یا شکست خود نخواهید شد.” “به یاد داشته باشید اگر آهسته و کوچک شروع کنید ، رسیدن به اهداف آسان تر است.” 

احساس غرق شدن

هنگامی که لیوان شما سرریز شود ، می تواند احساس خفه کننده و تقریبا فلج کننده ایجاد کند.

دکتر حافظ می گوید: “ گاهی اوقات اگر شخصی به شدت تحت فشار قرار گیرد ، ممکن است عقب نشینی کند و از همه وظایفی که باید انجام دهد اجتناب کند.” 

 اجازه دادن به خود برای نه گفتن به وظایف یا تعهدات جدید ، وقت گذاشتن برای خود و پیدا کردن تعادل بهتر بین کار و زندگی می تواند به طور مفیدی مفید باشد. 

اضطراب ، استرس و/یا افسردگی

 کسانی که همیشه و غالب اوقات افراد با انگیزه ای هستند ، گاهی اوقات دچار افت سطح انگیزه می شوند. این می تواند زمانی رخ دهد که سلامت روان در بهترین حالت خود نباشد. 

یافتن استراتژی هایی برای مقابله با اضطراب و استرس ، مانند مدیتیشن ، ورزش و گفتگو با دوستان ، می تواند مفید باشد.

اگر مشکوک به افسردگی هستید ، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند و حتی ممکن است داروهایی را برای کمک به شما در یافتن آرامش و تعادل تجویز کند.

ترفندهای بسیار موثر برای ایجاد و افزایش و حفظ انگیزه

راه های اثبات شده برای یافتن و مهار انگیزه

هیچ وقت برای پرداختن به این موانع مشترک برای ایجاد انگیزه دیر نیست. اگر احساس می کنید گیر کرده اید یا مطمئن نیستید از کجا شروع کنید ، این نکات می تواند شما را به حرکت در آورد.

شناسایی عادات ، شیوه ها و الگوهای ضعیف (بدون قضاوت)

 رفع هر چیزی ابتدا نیاز به تایید دارد. این ممکن است دشوار باشد زیرا شناسایی نقاط ضعف می تواند باعث شود ما نسبت به خود احساس بدی داشته باشیم ، اما سعی کنید به خاطر داشته باشید که همه ناقص هستند و از قضاوت شدید خود بپرهیزید. 

 دکتر دیو اشاره می کند که بسیاری از عادات ما ناخودآگاه هستند و آنها را در حالت خلبان خودکار انجام می دهیم. او به منظور حذف الگوهای غیر مفید ، خاطرنشان می کند که مهم است که ابتدا از آنها آگاهی داشته باشیم. 

راشل اوا دیو 

اگر بتوانیم در مورد الگوهای خود آگاهی پیدا کنیم و اقدامات عمدی و مداومی را انجام بدهیم ، می توانیم عادات خود را تغییر دهیم تا چیزهایی را که مانع از رسیدن به جایی که شما می خواهید حذف کنیم.

هنگامی که عادت یا الگویی را مشاهده می کنید یا تشخیص می دهید ، راه هایی که عادت شما را مانع می کند ، بیان کنید ، سپس راهی را برای مهار این الگو بنویسید.

ایجاد انگیزه ذاتی 

  انگیزه درونی است که ما را درگیر فعالیتهایی می کند که لذت بخش و مفید هستند. 

دکتر حافظ می گوید: “برخی از انگیزه های ذاتی که ما را تحریک می کند عبارتند از: کنجکاوی ، رشد شخصی ، چالش ها ، احساس وظیفه و تعلق ، وابستگی و تشخیص هدف.” به عنوان مثال ، خواندن کتابی در مورد بدن انسان به دلیل علاقه به آناتومی نمونه ای از انگیزه ذاتی است. “

در زیر چند روش وجود دارد که می توانید انگیزه ذاتی را به برنامه روزانه خود وارد کنید تا در هدف خود موفقیت بیشتری کسب کنید:

    • ایجاد اهداف دست یافتنی :  غرق شدن در  یک هدف یا یک پروژه طبیعی است. حتی اگر مأموریت یک ماموریت بزرگ باشد ، می توانید آن را به اهداف کوچک تقسیم کنید تا به خط پایان برسید. “به عنوان مثال ، اگر پروژه یا کار دشواری در پیش دارید ، اکثر مردم معمولاً تا آخرین دقیقه منتظر می مانند و تا مجبور نشده اند،شروع به کار نمی‌کنند. به منظور جلوگیری از این امر ، لیستی از اهداف دست یافتنی برای هر روز تهیه کنید. ”دکتر حافظ توصیه می کند. “این باعث می شود احساس چالش کنید ، در حالی که به شما اجازه می دهد احساس کنید که فعالیتهای مهمی را به پایان رسانده اید.”
    • به خودتان پاداش دهید : با پاداش دادن به خودتان در یک زمان ، یا در پایان روز ، می توانید به خود بیاموزید که فردی با انگیزه تر باشید. در اصطلاح علمی ، از این حالت به عنوان “شرطی سازی عملگر با استفاده از تقویت کننده” یاد می شود. به تعبیر عامیانه ، این در مورد رفتار خوب با خودتان است! دکتر حافظ می گوید: «هربار که کاری را به پایان می رسانید ، می دانید که پاداشی دریافت خواهید کرد. به همین ترتیب ، اگر هیچ کاری را انجام ندهید ، پاداشی دریافت نخواهید کرد. بنابراین ، با گذشت زمان ، پاداش ها را با بهره وری و انگیزه همراه می کنید. “

 

  • عادت های مثبت را در طول زمان ایجاد کنید : با گذشت زمان  ، می توانید عادات مثبتی را ایجاد کنید. دکتر حافظ می گوید: “بر اساس علم ، ایجاد یک عادت حدود دو ماه طول می کشد.” “برای ایجاد انگیزه به یک عادت ، فرد باید تلاش کند و فعالیتهای خود را هر روز شروع کند. البته اشکالی ندارد که یک روز را اینجا و آنجا از دست بدهیم ، اما این کار باید با احتیاط و به تعداد کم انجام شود. “

 

پرسشنامه انگیزشی

در عمل ، رینا بی پاتل  ، روانشناس آموزشی دارای مجوز و تحلیلگر رفتار دارای مجوز از هیئت مدیره ، از آنچه او “موجودی انگیزه” می نامد برای کمک به تشخیص سلسله مراتب مشوق های بیماران خود استفاده می کند.

در زیر پرسشنامه خودارزیابی است که دکتر پاتل از هر مشتری می خواهد وقتی می خواهد کاری را انجام دهد ، چه بزرگ باشد یا کوچک ، پر کند.

توصیه می کنیم پاسخ های خود را در یک کاغذ بنویسید. تحقیقات علمی به بهبود دستیابی به اهداف در زمان نگارش آنها اشاره می کند .

  • هدفی که می خواهید به آن برسید چیست؟
  • چرا می خواهید به این هدف برسید؟ چرا برای شما مهم است؟
  • اگر به هدف خود نرسیدید چه نتیجه ای می تواند داشته باشد؟
  • اگر به هدف خود برسید نتیجه چه می شود؟
  • چه چیزی می تواند انگیزه شما را برای رسیدن به این هدف کم کند؟
  • چند راه برای غلبه بر این مانع ذکر کنید.
  • چگونه می توانید این هدف را به اهداف کوچکتر و قابل دستیابی تقسیم کنید که در نهایت شما را به خط پایان برساند؟
  • چه کسی می تواند شما را برای رسیدن به این هدف کمک کند؟ 
  • اگر به این هدف برسید پاداش شما چقدر خواهد بود؟ 

شما می توانید از این پرسشنامه برای شناسایی اهداف خود ، استفاده از اشتیاق درونی و پیش بینی موانع احتمالی در طول مسیر استفاده کنید تا بتوانید در لحظه بهتر آنها را هدایت کنید.

همچنین ، با تجزیه هدف به کارهای کوچکتر “اندازه نیش” ، از احساس فشار زیاد ، فلج شدن یا گیر افتادن جلوگیری می کنید.

سرانجام ، با داشتن پاداش واضح برای خود در پایان – پاداش جسمی یا ذهنی/احساسی – چیز دیگری برای کار خواهید داشت.

پس از اتمام هدف ، توصیه می کنیم برای بررسی پاسخ سوالات بالا به عقب برگردید.

با گذشت زمان ، می توانید انواع اهدافی را که با آنها مبارزه می کنید مشخص کنید ، چه عوامل انگیزشی به شما در رسیدن به هدف کمک می کند. همچنین می توانید ببینید چه موانعی بیشتر پیش می آید و روش هایی را که برای دور زدن این موانع استفاده می کنید ، درک می کنید.

 

ختم کلام

در پایان ، انگیزه برای هر فرد متفاوت است. 

شناسایی عادات و الگوهای ضعیف اولین قدم برای ایجاد تغییرات است. دوم ، مهم است که انگیزه های ذاتی را بیابید و واقعاً از آنها به نفع خود استفاده کنید. چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای رسیدن به آن استفاده کنید. در طول راه همیشه موانعی وجود خواهد داشت ، اما هر قدم به جلو – هر چند کوچک – پیشرفت است!

لطفا نظر خود درباره این مطلب را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: گوگل!

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.