چرا خودکنترلی(رفاه) برای رفاه و آسایش مهم است؟

خودکنترلی توانایی تنظیم و تغییر واکنش شما به منظور دوری از رفتارهای نامطلوب ، افزایش رفتارهای مطلوب و رسیدن به اهداف بلند مدت است. تحقیقات نشان داده اند که داشتن خودکنترلی می تواند برای سلامتی و رفاه مهم باشد.

اهدافی مثل ورزش منظم ، تغذیه سالم ، تنبلی نکردن ، ترک عادت های بد و صرفه جویی در هزینه ها جزوچند آرزوی ارزشمند است که مردم معتقدند نیاز به کنترل خود دارند.

 

خودکنترلی چیست؟

افراد از اصطلاحات مختلفی برای کنترل خود استفاده می کنند ، از جمله نظم و انضباط ، اراده ، قدرت ، اراده و استحکام.

روانشناسان معمولاً خودکنترلی را اینگونه تعریف می کنند:

  • توانایی کنترل رفتارها به منظور اجتناب از وسوسه ها و رسیدن به اهداف

 

  • توانایی به تأخیر انداختن لذت و مقاومت در برابر رفتارها یا خواسته های ناخواسته

 

  • یک منبع محدود که می تواند تمام شود

با این حال ، برخی معتقدند که کنترل خود تا حدی به ژنتیک وابسته است.یعنی برخی مردم در این زمینه بهتر از دیگران متولد شده اند.

اهمیت

کنترل خود در زندگی روزمره شما چقدر اهمیت دارد؟ نظرسنجی استرس در آمریکا در سال 2011  نشان داد که 27 درصد از پاسخ دهندگان، نداشتن نیروی اراده را عامل اصلی در نرسیدن به اهداف خود می دانند. اکثریت افراد این بررسی، معتقد بودند که خود کنترلی را میشود هم یاد گرفت و هم تقویت کرد.

محققان دریافتند افرادی که خودکنترلی بهتری دارند ،در کوتاه مدت و  در بلندمدت سالم تر و شادتر هستند.

در یکی از آزمایشهای معروف سال 2005 ، دانشجویانی که انضباط بیشتری داشتند، دارای نمرات آزمون بالاتر بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که وقتی صحبت از موفقیت تحصیلی می شود ، کنترل خود مهمتر از نمرات و بهره هوشی است.

مزایای کنترل خودمان، تنها به عملکرد تحصیلی محدود نمی شود. یک مطالعه بهداشتی طولانی مدت نشان داد که سطح بالای خودکنترلی در دوران کودکی، سلامت قلب و عروق ، تنفس و دندان را در بزرگسالی و همچنین بهبود وضعیت مالی پیش بینی می کند.

تأخیر در قدردانی

توانایی به تأخیر انداختن لذت ، یا انتظار برای رسیدن به خواسته ، بخش مهمی از کنترل خودمان است. مردم اغلب می توانند با تأخیر در ارضای خواسته هایشان،رفتار خود را کنترل کنند. مثلا، کسیکه می خواهد در یک کنسرت گران قیمت شرکت کند ، ممکن است در سفرهای آخر هفته ولخرجی نکند. او میخواهد سرگرم شود ، اما می داند که با انتظار و صرفه جویی در پول خود ، می تواند به جای گشتن در بازار ، هزینه کنسرتی هیجان انگیز را بپردازد.

 تأخیر در لذت بردن شامل کنار گذاشتن خواسته های کوتاه مدت به نفع پاداش های بلند مدت است . محققان دریافته اند که توانایی تأخیر در ارضاء نه تنها برای رسیدن به اهداف، بلکه برای رفاه و موفقیت کلی در زندگی مهم است.

تست مارشملو و خود کنترلی

روانشناس والتر میشل تعدادی آزمایش را در طول دهه 1960 و 1970 انجام داد تا اهمیت تأخیر در ارضاء را بررسی کند. در این آزمایشها ، به کودکان پیشنهاد شد: آنها می توانند یک وعده غذایی را فوراً (معمولاً یک کلوچه یا مارشملو) بخورند ، یا می توانند مدت کوتاهی منتظر بمانند تا دو میان وعده بخورند.

در این مرحله ، محقق، کودک را در اتاقی با یک مارشملو تنها می گذارد. جای تعجب نیست که بسیاری از بچه ها در لحظه خروج آزمایشگران از اتاق، غذا خوردن را انتخاب کردند! با این حال ، برخی از بچه ها توانستند منتظر زمان دوم بمانند.

محققان دریافتند کودکانی که توانستند لذت بردن را به منظور دریافت پاداش بیشتر به تاخیر بیاندازند ، بیشتر از بچه هایی که بلافاصله در معرض وسوسه قرار گرفتند ، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.

سیستم “داغ و سرد”

طبق تحقیقات،میشل برای توضیح توانایی به تأخیر انداختن ارضاء ، موضوعی به عنوان سیستم “داغ و سرد” را پیشنهاد کرد.  سیستم داغ، به بخشی از اراده ما اشاره می کند که احساسی ، تکانشی است و ما را ترغیب می کند تا به خواسته های خود عمل کنیم. هنگامی که این سیستم تسلط پیدا می کند ، ممکن است تسلیم خواسته های لحظه ای خود شویم و بدون در نظر گرفتن اثرات احتمالی بلند مدت ، عجولانه عمل کنیم. 

 سیستم سرد، بخشی از نیروی اراده ما است که منطقی و متفکرانه است و ما را قادر می سازد تا پیامدهای اعمال خود را در نظر بگیریم تا در برابر وسوسه ها مقاومت کنیم . سیستم سرد، به ما کمک می کند تا به دنبال راه هایی باشیم که ما را از تمایلات خود منحرف کرده و راههای مناسب تری برای مقابله با خواسته های خود بیابیم.

از بین رفتن نفس

تحقیقات نشان داده است که خودکنترلی یک منبع محدود است. کنترل دراز مدت خودمان باعث تقویت آن می شود. تمرین خودکنترلی به ما امکان می دهد آن را در طول زمان بهتر کنیم. با این حال ، کنترل خود در کوتاه مدت محدود است.  تمرکز بر خویشتن داری از یک چیز ، باعث می شود کنترل کارهای بعدی مان در طول روز دشوارتر شود. 

 روانشناسان از این گرایش به عنوان تخلیه نفس یاد می کنند. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که افراد از نیروی اراده خود در یک کار استفاده می کنند و این باعث می شود که نتوانند برای انجام کار بعدی خودکنترلی به خرج دهند. 

فواید سلامتی

برای حفظ رفتارهای سالم،خودکنترلی مهم است. صبحانه ای که میخورید ، ورزشی که میکنید و یا مثلا زمانیکه میخوابید ، همه تصمیماتی هستند که می توانند تحت تأثیر سطح خودکنترلی شما قرار گرفته و بر سلامت شما تأثیر بگذارند.

محققان دریافتند که خودکنترلی می تواند  تأثیرات بالقوه ای بر سلامتی و رفاه داشته باشد. یک مطالعه طولی نشان داد بزرگسالانی که در دوران کودکی کنترل بیشتری روی خود داشته اند کمتر احتمال دارد:

  • وابستگی به مواد یا اعتیاد به تنباکو ، الکل یا حشیش پیدا کنند.

 

  • عفونت های مقاربتی داشته باشند.

 

  • افزایش التهاب را تجربه کنند.

 

  • بیماری پریودنتال داشته باشند.

 

  • به بیماری انسداد جریان هوا مبتلا شوند.

 

  • ناهنجاری های متابولیک را تجربه کنند.

با اینکه روشن است که کنترل خودمان برای حفظ رفتارهای سالم بسیار مهم است ،  ولی برخی از کارشناسان معتقدند که تاکید بیش از حد بر قدرت اراده، می تواند مضر باشد. 

این باور که خودکنترلی به تنهایی می تواند ما را به اهدافمان برساند ، می تواند باعث سرزنش در زمانی شود که سلامت ما تحت تأثیر عواملی خارج از کنترل قرار دارد. همچنین ممکن است دچار احساس درماندگی آموخته شویم. یعنی احساس کنیم نمیتوانیم کاری برای تغییر وضعیت انجام دهیم. در نتیجه ،ممکن است سریع تسلیم شویم یا در مواجهه با موانع به سادگی تلاش خود را متوقف کنیم.

انگیزه و نظارت

به گفته روي باوميستر ، روانشناس و محقق ، فقدان اراده تنها عاملي نيست كه در دستيابي به اهداف موثر است. اگر برای دستیابی به هدف تلاش می کنید ، سه جزء مهم باید وجود داشته باشد:

  • باید یک هدف مشخص و انگیزه برای تغییر وجود داشته باشد. داشتن یک هدف نامشخص یا بیش از حد کلی (مانند قوی شدن) و انگیزه ناکافی باعث شکست میشود.

 

  • شما باید اقدامات خود را در جهت دستیابی به هدف تنظیم کنید. فقط تعیین هدف کافی نیست. شما باید هر روز رفتار خود را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید کارهایی را که باید برای رسیدن به هدف انجام دهید، انجام می دهید.

 

  • شما باید اراده داشته باشید. اینکه بتوانید رفتار خود را کنترل کنید بخش مهمی از دستیابی به هر هدفی است. خوشبختانه ، تحقیقات نشان می دهد که افراد، می توانند قدم هایی در جهت استفاده بهینه از نیروی اراده خود بردارند.

نکات

در حالی که تحقیقات نشان می دهد کنترل خود محدودیت هایی دارد ، روانشناسان هم فهمیدند که می توان با استراتژی های خاصی اراده را تقویت کرد.

دوری از وسوسه

این یک روش موثر برای استفاده بیشتر از خودکنترلی موجود است.خواه میل به خوردن ، نوشیدن ، خرج کردن یا افراط در برخی رفتارهای نامطلوب دیگر باشد ،  یکی از راه های جلوگیری از وسوسه ، یافتن حواس پرتی های سالم است! .

به پیاده روی بروید ، با یک دوست تماس بگیرید ، لباس های خود را بشویید یا هر کاری که لازم است، انجام دهید تا ذهن شما از چیزی که در حال حاضر، وسوسه کننده است، دور شود.

برنامه ریزی از قبل

شرایط احتمالی را در نظر بگیرید که ممکن است عزم شما را خرد کند. اگر با وسوسه ای روبرو هستید ، برای جلوگیری از تسلیم شدن، چه اقداماتی انجام می دهید؟

تحقیقات نشان داده است که از قبل برنامه ریزی کردن، می تواند حتی در شرایطی که افراد اثرات تخریب نفس را تجربه کرده اند ، قدرت اراده را بهبود بخشد.

مثلا ، اگر سعی می کنید میزان مصرف قند خود را کاهش دهید و در کنترل وسوسه میان وعده بعد از ظهر مشکل دارید ، یک ناهار متعادل و پر از فیبر ، پروتئین و غلات کامل بخورید که شما را بیشتر سیر نگه دارد.

تمرین با خودکنترلی

با اینکه ممکن است کنترل شما در کوتاه مدت از بین برود ،  ولی انجام مرتب رفتارهایی که نیاز به خود کنترلی دارند ، به مرور قدرت اراده شما را بهبود می بخشد. خودکنترلی را به عنوان یک ماهیچه در نظر بگیرید.  کار سخت ممکن است ماهیچه را در کوتاه مدت خسته کند ،ولی با ادامه کار، عضله با گذشت زمان قوی تر می شود. 

 یک هدف در یک زمان

تعیین اهداف زیاد به طور همزمان (مانند تهیه فهرستی از تصمیمات سال نو ) معمولاً یک روش بی اثر است. از بین بردن قدرت اراده خود در یک زمینه، می تواند کنترل خود را در زمینه های دیگر کاهش دهد.  بهتر است یک هدف خاص را انتخاب کرده و انرژی خود را بر آن متمرکز کنید. 

 هنگامی که رفتارهای مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف را به عادت تبدیل می کنید ، دیگر نیازی به تلاش زیاد برای حفظ آنها نخواهید داشت. بعد می توانید از منابع خود برای دستیابی به اهداف دیگر استفاده کنید. 

مدیتیشن 

مدیتیشن یک راه عالی برای تقویت ماهیچه های خودکنترلی است. اگر تازه وارد مدیتیشن شده اید ، مدیتیشن ذهن آگاهی مکانی عالی برای شروع یادگیری نحوه خودآگاهی بیشتر است تا بتوانید بهتر در برابر وسوسه ها مقاومت کنید. این تکنیک همچنین می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که افکار خود را کند کنید .اینکار میتواند به شما در کنترل هرگونه انگیزه که مانع کنترل خود می شود، کمک کند.

یاد آوری پیامدها

همانطور که خودکنترلی می تواند به شما در رسیدن به اهداف و بهبود سلامت جسمی و روحی شما کمک کند ، عدم کنترل خود هم میتواند تأثیرات بدی بر عزت نفس ، تحصیلات ، شغل ، امور مالی ، روابط و سلامت کلی و رفاه شما داشته باشد. . یادآوری این پیامدها به خودتان  به شما کمک میکند تا در کنار کنترل خود ، انگیزه خود را هم حفظ کنید.

سخن آخر

خودکنترلی یک مهارت مهم است که به ما امکان می دهد رفتارمان را برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود تنظیم کنیم. تحقیقات نشان داده است که اراده برای رسیدن به هدف، حیاتی است. در حالی که کنترل خود یک منبع محدود است ، تحقیقات همچنین نشان می دهند که مواردی وجود دارد که می توانید برای بهبود و تقویت اراده خود در طول زمان انجام دهید.امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.