فواید چرت زدن| چرت زدن روزانه باید قسمتی از استراتژی زندگی شما باشد

فواید چرت زدن | در طی دهه های گذشته و طی پیشرفت‌های مداوم علمی، درک ما از روند رویداد های ذهنی و فیزیولوژیکی که تحت تاثیر بهداشت و عادات خواب هستند ، افزایش یافته است. به همین دلیل، داده های فعلی به وضوح فواید زیادی را برای چرت زدن به ما نشان می‌دهند.

البته ،هرگز نباید از چرت زدن به عنوان جایگزین خواب شبانه استفاده بکنید ؛ چون میتونه باعث به وجود امدن خطراتی جدی در سلامت جسمی و روحی شما بشه. ولی همچنان داشتن چرتی کوتاه (در حالت ایده آل ۲۰ دقیقه و حداکثر ۳۰ دقیقه) میتونه فواید زیادی را به همراه داشته باشه که این فواید شامل بهبود عملکرد مغز ؛ تسکین استرس و بسیاری ازامتیازات ارزشمند دیگه است.

چرت زدن، چنان باعث رشد مغز و بدن ما میشه که تقریباً هیچ روش دیگه ای نمیتونه چنین بازدهی رو برای ما داشته باشه.

خب بریم ببینیم چرت زدن چه فوایدی میتونه برای ما داشته باشه

سستی بعد از ظهر

مغز ما به طور طبیعی در اواسط بعد از ظهر، شروع به تولید ملاتونین بیشتری می کنه که باعث ایجاد حس خواب‌آلودگی در ما می‌شه. به همین دلیله که طبق تجربه ، اوایل بعد از ظهر، بهترین زمان ممکن برای بهره‌مندی از حداکثر فواید چرت زدنه.

یک چرت با کیفیت تو بعد از ظهر، میتونه به شما کمک بکنه تا با ریتم طبیعی بدن خودتون هماهنگ تر بشید.

 

solve problem

افزایش مهارت حل مساله

رابرت استیک گلد که یک محقق تو هاروارده، میگه:” چرت زدن باعث میشه که افراد بتونند مشکلات خودشون رو به طور موثرتری حل بکنند” گروه تحقیقاتی وی نشان داده‌اند که به نظر می‌رسد چرت زدن به افراد کمک می‌کنه تا بتونند اطلاعات مهم رو از جزئیات اضافی و کم اهمیت تر جدا بکنند. به عبارت دیگه، چرت زدن میتونه مهارت های تحلیلی و عملکرد اجرایی ما رو تقویت بکنه، همچنین تفکرات نوآورانه و خلاق ما رو افزایش بده و از طرف دیگه به ما امکان می‌ده تو فکر کردن های روزمره خودمون سازگار تر و انعطاف پذیر تر باشیم، ابتکار عمل بیشتری به خرج بدیم و انعطاف پذیری ما رو هم افزایش میده

تقویت عملکرد مغز

عادت عادی همه ما اینه که برای داشتن احساس هوشیاری و تمرکز بیشتر، سریعا به سراغ قهوه میریم به‌خصوص وقتی در طول روز احساس خواب آلودگی داریم.اما چرت زدن، مفید تر و موثرتر از قهوه اسپرسو سه‌گانه عمل میکنه. برخلاف کافئین ثابت شده که چرت زدن علاوه بر هوشیاری و توجه، میتونه برخی از مشکلات تثبیت حافظه رو هم برطرف بکنه. در بعضی موارد کافئین حتی باعث مختل شدن عملکرد ما میشه  در حالی که چرت زدن برعکس کافیین، باعث بهبود عملکرد ما می‌شه

افزایش بهره وری

مغزی که خسته است به راحتی دچار حواس پرتی میشه و در نتیجه دیگه نمیتونیم خوب و بیشتر کار بکنیم، مطالعه ای که توسط نیویورک تایمز انجام شده ، نشون میده که  حواس پرتی باعث کاهش ۲۰ درصدی بهره وری ما میشه. تحقیقات نشون میدهند که چرت زدن میتونهکاهش هوشیاری و عملکرد ناشی از کمبود خواب شبانه رو برطرف بکنه.

دوری از منفی بافی

ما در میانه روز به راحتی در دام خود گفتگویی منفی می افتیم و خودمون رو با بایدها و نبایدهای رفتارهای خاص خود، مورد ضرب و شتم قرار میدیم که این موارد، نه‌تنها به توانمندی شخصی بلکه به انرژی ما آسیب میرسونه. بنابراین ما میتونیم انرژی خودمون رو با همسان‌سازی باچرخه طبیعی بدن خودمون، به جای مبارزه کردن با اون، حفظ کنیم.یکی از عناصر حیاتی در رهبری شخصی، توانایی خاموش کردن گفتگوهای منفی با خودمون است. با تمرین پذیرش خودمون، با توجه به نیازهای ذهنی، عاطفی و فیزیولوژیکی خودمون، و استراحتی کوتاه تو بعد از ظهر، ما بهتر میتونیم افکارمون رو کنترل بکنیم و در نتیجه عملکرد فردی و سازمانی خودمون رو افزایش میدیم.

ارتباط با شهود

صرف نظر از اعتقادات مذهبی یا معنوی، شهود، قوه ذهنی ماست که همه به آن دسترسی داریم . ذهن شهودی ما به ضمیر ناخودآگاه ما ضربه میزنه و به ما امکان میده تا به آنچه برخی حس ششم میگند، دسترسی پیدا کنیم . این به ما این قدرت رو مید که  مسائل رو فراتر از استدلال منطقی ببینیم. این موضوع همراه با مزیت حل مسئله، باعث به افزایش آگاهی از خودمون میشه.استرس، کمبود خواب، حواسپرتی و تمام عوامل منفی دیگه باعث کاهش نور شهودی ما می‌شوند. چرت زدن برای دوره‌های کوتاه مدت، میتونه در ارتباط با این ابرقدرت به ما کمک بکنه.

بهبود سلامت

با چرت کوتاه در طول روز ما نیاز خود به غذاهای مضری مثل : قهوه، شکر و کربوهیدرات های ساده و غیره رو از بین می بریم که این خود، باعث تقویت سلامتی ما میشه.کافئین، مخصوصاً اگه در اواخر روز مصرف بشه، گیرنده‌های آدنوزین رو مسدود میکنه و ریتم شبانه روزی طبیعی ما رو هم مختل میکنه.

ما این غذاها رو برای تقویت انرژی خودمون مصرف می‌کنیم، اما اینها منجر به انفجار سریع انرژی در ما میشوند که این عامل میتونه باعث بسیاری از مسائل مثل : سرماخوردگی و آنفولانزا، دیابت، افزایش وزن و افسردگی در ما بشه.علاوه بر اینها، با چرت روزانه، اضطراب خودمون رو کاهش میدیم و از زوال عقل و سکته هم جلوگیری می‌کنیم.

رفع استرس

چرت زدن راه مناسبی است تا ما خودمون رو از برق بکشیم و به مغزمون کمک کنیم تا اطلاعات اضافی رو که هر روز جمع میکنه و باعث استرس ما میشه رو پردازش و پاک بکنه.

بیش از ۵۰ درصد از سطح مغز، به پردازش اطلاعات بصری اختصاص داره. پس وقتی چشمامون رو می‌بندیم، به معنای واقعی کلمه، انرژی مربوط به اون ۵۰ درصد رو آزاد میکنیم و با این کار به مغزمون امکان بهبود و کاهش استرس رو میدیم.

بهبود یادگیری

یادگیری نباید هیچ وقت محدود به زمان ما در مدرسه باشه. در واقع رشد شخصی ، موفقیت و خوشبختی ما، بستگی به  یادگیری مادام العمر ما داره . یکی از جنبه های یادگیری، جذب اطلاعات جدید و انتقال اون ها به حافظه بلند مدت ماست. یعنی اگه بعداً نتونیم به اون دانش دسترسی پیدا کنیم، پس یادگیری اطلاعات جدید چه فایده‌ای برای ما داره ؟چندین مطالعه و آزمایش انجام شده و همه اون ها نشون دادند که  چرت زدن، به انتقال اطلاعات تازه آموخته شده به حافظه طولانی مدت کمک میکنه.

تعریف دوباره

ما باید علیه این طرز فکر که میگه: باید همیشه روشن و فعال باشیم و مثل خر کار کنیم! قیام کنیم! چون این طرز فکر باعث کاهش  بهره‌وری، کاهش شادی و حتی کاهش ثروت ما میشه.

در واقع چرت زدن روزانه رو میشه یک قسمت مهم و عمدی  از استراتژی ما برای زندگی خوب و هدفمند معرفی کرد.( پایان پست فواید چرت زدن ).

منبع: گوگل

 

مطالب مشابه

 

راه حل برای کار نکردن به دلیل کمبود انگیزه

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.