آیا کافئین برای شما مضر است؟

 

 کافئین محرکی است که در قهوه، چای و سایر اقلام و محصولات یافت می شود.در صورت مصرف، مغز و سیستم عصبی را تحریک می‌کند و به شما در فعال ماندن کمک می کند. افراد به دلایل مختلف کافئین مصرف می کنند بیشتر مردم به دلیل طعم و مزه طبیعی و بی نظیر آن دوست دارند آن را مصرف کنند. دانشجویان و کارگران شیفت کاری، آن را برای ادامه فعالیت در طول تحصیل یا کار استفاده می کنند.

با اینکه مصرف متوسط، خوب است، اما مقدار زیاد آن ممکن است مضر باشد. بنابراین چگونه کافئین برای شما مضر است، مقدار زیاد آن چقدر است و مصرف قهوه چه عوارضی دارد؟

 

کافئین دقیقا چیست؟

کافئین یک داروست اما به شکل طبیعی در دانه های قهوه و برگ چای و سایر موارد وجود دارد. مردم برای فعال نگه داشتن خود، لذت بردن از طعم و مزه و جلوگیری از خستگی آن را می نوشند. اثر کافئین تنها ۱۵ دقیقه پس از مصرف آن در بدن شروع میشود. کافیین باعث مسدود شدن آدنوزین ماده شیمیایی مغز که باعث به خواب رفتن ماست، می شود. کافئین همچنین با تحریک آدرنالین، باعث می‌شود که ضربان قلب و فشار خون افزایش یابندو این کار باعث می شود بدن به حالت فعال و هوشیاری در آید که انرژی شما را حفظ می کند، البته این اثرات دوام ندارند و خوشبختانه پس از چند ساعت از بین میروند.

 

چه مقدار کافئین برای شما مناسب است؟

 

چه میزان کافئین بیش از حد است است؟ خوب بستگی دارد. طبق اعلام اداره غذا و داروی ایالات‌متحده ۴۰۰ میلی گرم در روز یعنی حدود ۴ تا ۵ فنجان قهوه در عرض ۲۴ ساعت، هر چیزی بالاتر از این تعداد برای شما خطرناک است البته افراد بر اساس سیستم بدن خود به کافئین پاسخ می دهند و به همین دلیل همه باید بدن خود را مطالعه کنند تا تعداد صحیح را برای خود بدانند.

 

فواید کافئین برای سلامتی

 

وقتی کافئین به میزان متوسط مصرف شود فواید زیادی برای سلامتی دارد و این می‌تواند به تقویت عملکرد بدنی و ارتقاء بهره وری بهتر کمک کند کافیین همچنین با کاهش میل به غذا به کاهش وزن نیز کمک میکند، همچنین بدن گرمای بیشتری برای هضم غذا و چربی سوزی تولید میکند افرادی که ورزش می کنند نیز از نوشیدن کافئین بهره‌مند می‌شود.

این ماده حاوی آنتی اکسیدان های  پلی فنول است که باعث می شود مسیرهای عصبی مغز برای بهبود تفکر ابتکاری باز شوند. کافئین سم زدایی کبد را افزایش می‌دهد و باعث سلامتی بهتر می‌شود. کافئین همچنین می تواند از افراد در برابر مشکلات چشمی مثل: اسپاسم و آب مروارید محافظت کند. کافئین برای پوست شما نیز مفید است، زیرا کافئین حاوی اسید تقویت کننده کلاژن است.

 

عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین

مصرف غیر مسئولانه منجر به عوارض جانبی می شود. برخی از افراد بیمار می شوند در حالی که دیگران دچار مشکلات پزشکی شدید می گردند یکی از بزرگ‌ترین نگرانی های کافئین افزایش فشار خون است حتی اگر فشار خون بالا نداشته باشید مصرف زیاد آن می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد اگر هنگام نوشیدن قهوه مشاهده کردید که فشار خون شما افزایش می یابد مصرف خود را کاهش دهید یا آن را متوقف کنید زیرا سه ساعت طول میکشد تا پس از مصرف دوباره فشار خون ما به حالت عادی خود برگردد.

برخی از افراد نیز پس از مصرف کافئین دچار تحریک و ناراحتی معده می شود مصرف مقدار زیاد آن می تواند باعث حالت تهوع اسهال و گرفتگی قابل‌توجه معده بشود همچنین مصرف کافئین می تواند منجر به افزایش وزن بشود کافیین با تقویت متابولیسم به شما در کاهش وزن کمک می کند اما مقدار زیاد آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود وقتی که خواب را تحت تاثیر قرار می دهد چون افرادی که نمی توانند بخوابند تلویزیون تماشا می کنند و زیاد غذا می خورند آنها همچنین انرژی کمتری برای ورزش دارند و همه اینها به افزایش وزن کمک می کنند

 

کافئین به عنوان عاملی عمل می کند که شدت ضربان قلب و انقباض آن را تحریک میکند مصرف زیاد آن می‌تواند باعث افزایش فشار خون در قلب  بشود

 

به غیر از فشار خون بالا می تواند سکته مغزی را نیز افزایش دهد جوانان باید در مصرف نوشیدنی های انرژی زا احتیاط کنند زیرا کافئین موجود در آن کشنده است بنابراین شما باید آن را در حد متوسط و با دقت مصرف کنید

 

اعتیاد به کافئین

 

کافئین تاثیر محدودی در دوپامین ماده شیمیایی ایجاد کننده اعتیاد به مواد دارد هنوز هم مردم روزانه بیش از حد لازم قهوه می نوشند و بسیاری از آنها نمی‌توانند این عادت را متوقف یا کاهش دهند بنابراین می توان گفت معتاد به کافئین یا قهوه هستند وقتی کافئین به اعتیاد تبدیل می شود فرد وابستگی جسمی پیدا میکند

 

چگونه می توان اعتیاد به کافیین را فهمید؟

 

از طریق علائم ترک اعتیاد می‌توانید اعتیاد را تشخیص دهید فرد ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف کافئین ناراحتی‌های خاصی را تجربه می‌کند یکی از علائم اعتیاد به کافئین سردرد است مصرف کافئین رگ های خونی را باریک می کند وقتی مصرف آن را متوقف می کنید خون دوباره وارد سیستم می‌شود که این می تواند منجر به سردردهای شدید شود

 

کافئین انرژی شما را افزایش می دهد و باعث زنده شدن شما می‌شود هنگامی که مصرف آن را متوقف می‌کنید بدن متوجه آن می‌شود و هوس آن را می‌کند اگر بدن شما ساعت ها نتواند کافئین اضافی پیدا کند خسته میشود و خستگی مفرط پس از مدت‌ها عدم مصرف کافئین از علائم اعتیاد است برخی از افراد همچنین با قطع طولانی مدت  احساس اضطراب زیادی می کنند

 

خلق و خوی افسرده تحریک‌پذیری و لرزش نیز مربوط به ترک است

 

چگونه بر اعتیاد به کافئین غلبه کنیم؟

 

با قبول مسئولیت می توانید به اعتیاد به کافئین غلبه کنید کافئین را یکباره قطع نکنید با کاهش میزان مصرف خود شروع کنید هر هفته یک فنجان از میزان مصرف خود کم کنید برخی از افراد با جایگزین کردن چای گیاهی بدون کافئین اعتیاد خود را از بین میبرند

شما روز به روز بهتر می شوید و مقاومت خود را در برابر اعتیاد بهبود می بخشید

 

نکاتی برای مصرف بی خطر

 

برای داشتن زندگی سالم هر شخص باید مسئولیت پذیر باشد

 

از مصرف کافئین زیاد خودداری کنید

 

میزان مصرف مناسب روزانه خود را پیدا کنید و به آن بچسبید

 

از اضافه کردن شکر زیاد به قهوه خود پرهیز کنید زیرا ممکن است منجر به افزایش وزن شود

 

اگر عاشق قهوه هستید سعی کنید گاهی دارچین به آن اضافه کنید تا از مزایای سلامتی ان بیشتر بهره مند شوید

 

اگر احساس می کنید بیش از حد مصرف می کنید از کاهش دادن میزان مصرف خود نترسید

 

خلاصه مطلب

 

کافئین دارویی است که به طور طبیعی وجود دارد و هم خوب و هم بد را ارائه می دهد مقدار زیاد آن برای بدن قلب کبد و پوست شما مضر است قبل از اینکه روی شما تاثیر بگذارد باید عوارض و فواید آن را در نظر بگیرید اگر معتاد هستید یاد بگیرید که مقابله کنید و سلامتی خود را بازیابید

کافئین برای شما مفید است اما فقط در حد متوسط

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.